ایراندخت

دختری از ایران زمینم ، در پی بهبود آدمی ...

ایراندخت

دختری از ایران زمینم ، در پی بهبود آدمی ...

آقای وزیر از ما دفاع کنید لطفا ...


بی انصافی فارس

 

الف


 متاسفانه بحث جدیدی باز شده که درآمد معدودی پزشکان متخصص را با سایر اقشار جامعه مقایسه کرده است . جو سازی علیه پزشکان . از طرف همه پزشکان عمومی درد دل میکنم .

 من یک پزشک عمومی هستم . 12 سال دوران تحصیل تا دیپلم را با بهترین نمرات سپری کرده ام . در همان دوران ، به جای تفریح و بازی و پارک و سینما و ... تمام وقتم را در خانه و برای درس خواندن گذاشته ام . در کنکور سراسری با رتبه زیر 500 قبول شدم . بعد از دو سال و نیم درسهای سنگین علوم پایه در یک کنکور مجدد شرکت کردم . بعد از قبولی وارد مرحله فیزیو پاتولوژی و سپس بیمارستان شدم . هر ماه یک کورس را سپر کردم تا کارکرد و بیماریهای تمام اجزای بدن را بیاموزم . بعد از سه سال مجددا یک کنکور دیگر به اسم پره اینترنی از درسهای آموخته شده در این مدت . اینترنی را با 12 الی 15 کشیک در ماه شروع کردم . 1/5 سال تقریبا یک روز در میان کشیک بودم که یعنی از صبح ساعت 7 که به بیمارستان میرفتم تا فردا عصر ساعت 3 که به خانه بر میگشتم بیدار ، در استرس و به دنبال بهبود حال بیمارانم بودم . عصر روزهای غیر کشیک را هم که از ساعت 3 در خانه بودم ، درس میخواندم . چون بدون درس خواندن نمیتوانستم بیماران را درمان کنم . البته در طول دوران اینترنی حقوق هم داشتم . ماهی 98 هزار تومان در سال 88 . بعد از اتمام درس در یکی از دور افتاده ترین مناطق کشور با کمترین امکانات مشغول به کار شدم . در شبانه روز حق خروج از محیط درمانگاه را نداشتم . فقط ماهی دو روز و نیم مرخصی رسمی . مگر اینکه خدا قسمت میکرد و جلسه ای بود که به خاطرش به شهر بروم . جمعیت حدود 12000 نفر تحت پوشش من بود . روزانه بین 120 تا 140 نفر را ویزیت میکردم . ضمنا یک روز درمیان به خانه های بهداشت سر میزدم و دفاتر بهداشتی ، پرونده های سلامت ، مادران باردار ، مسایل مربوط به نوزادان و ... را تنظیم میکردم . معاینه دانش آموزان مدارس ، آموزش مردم منطقه برای پیشگیری از بیماریها ، سیاستهای کنترل جمعیت و ... همه و همه به عهده من بود . حتی نیمه شبها هم درگیر بیماران بودم . برای این همه تلاش و زحمت و بیخوابی و دوندگی ، درآمد مناسبی نسبت به سایر همکارانم داشتم . فیش حقوقی 18880000 ریال . که البته 80% با فاصله 5 ، 6 ماه و 20% آن بعد از گذشت 1 سال از اتمام طرح به من داده شد .

الان ساکن شهر خودم هستم . سال گذشته 78 ساعت کشیک بیمارستان دولتی دادم . برای این 78 ساعت که بدون استراحت و فقط فعالیت و رسیدگی به بیماران «های ریسک» بود هنوز پولی دریافت نکرده ام . چون وضع مالی بیمارستان خوب نیست !

اگر 30 روز ماه در درمانگاهها در همین شهر روزانه شیفت بدهم ، حدود یک میلیون و دویست هزار تومان درآمد ماهیانه خواهم داشت که نسبت به مسوولیت سلامت بیماران که مهمترین سرمایه شان است زیاد جالب نیست . 

در صورتی که خوب درس بخوانم ، تمام تلاشم را بکنم ، تخصص قبول خواهم شد . 15 کشیک در ماه ، باز هم مثل اینترنی ، با مسوولیت و بیخوابی بیشتر ، بدون اینکه حق کار در محل دیگری را داشته باشم ، به مدت لااقل 4 سال . البته تشکر میکنم از دولت که امسال حقوق رزیدنتها را افزایش داده و به ماهی 630 هزار تومان رسانیده اند . تا پارسال که 470 هزار تومان بود . پول غذا و بیمه را از این حقوق کم خواهند کرد . در خوشبینانه ترین حالت در 35 _ 34 سالگی یک پزشک متخصص خواهم شد . بدون هیچ سرمایه ای . که باز هم برای طرح باید به یک منطقه محروم بروم .

دوست جراحی دارم . میگفت : برای هر عمل جراحی آپاندیسیت 50 هزار تومان به حسابش واریز میکنند . بیشتر پول دریافتی به جیب بیمارستان و دولت میرود . در حالیکه یک معلم پیانو برای هر جلسه تدریس بی استرس و لذت بخش ، 60 هزار تومان از هر شاگرد میگیرد . یک آرایشگر برای کوتاهی مو در شهری مثل تهران بین 30 تا 50 هزار تومان . و ما با جان بیماران سر و کار داریم !

کلاهتان را قاضی کنید . هر بیماری وقتی از مطب دکتر بیرون میرود با خود درآمد پزشک را حساب میکند . از ویزیت 12 هزار تومانی که برای یک معاینه پزشک عمومی داده شاکی است . در حالیکه سلامتی اش را به دست می آورد . اما همین فرد ، وقتی برای خرید یک رژ لب یا یک دئودورانت و حتی چند بسته چیپس و شکلات و پفک بالای 15 هزار تومان پرداخت میکند خیلی هم راضی است !

 

من رشته ام را دوست دارم . با عشق وارد این کار شدم . با عشق بیمارانم را مداوا میکنم . اما دلم میشکند از اینکه میبینم مسوولین ، یا به علت ناآگاهی و یا مغرضانه انگشت اتهام به سوی این قشر زحمت کش دراز میکنند .

 

 

+ دلم گرم میشود . وقتی بعد از دو سال و نیم پرسنل درمانگاهی که طرحم را آنجا گذرانده ام تماس میگیرند و احوال میپرسند . درحال نوشتن این سطور محمد و سکینه تماس گرفتند و ابراز دلتنگی ... 

 

+ اگر تلخ نوشتم ، اگر انشای خوبی ندارم ، اگر زیاد شد ببخشید . درد دل بود .

 

  


نظرات 14 + ارسال نظر
زهگذر یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 02:07 ب.ظ

متاسفانه بعضی وقت ها جو را علیه یک قشر از جامعه بهم می ریزند
همان متخصص زیر میز بگیر هم در آمدش از خیلی از راند خوار ها کمتر است
در کشوری که ریال می گیری و دلار خرج می کنی نباید انتظار دیگری داشت

خوشحالم که کسانی هستند که درک درستی از وضع دارند .
ممنونم از نظرتان

میثم یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 08:18 ب.ظ

بحث درآمد نیست . بحث مشخص نبودن قانونه . صنف شما تنها هم نیست . همه جا همینجوره . درختی که
ریشه اش فاسده نباید انتظار شاخه و برگ سالم داشت ازش . وگرنه اگه قانون ما قانون باشه همه راضین همه هم به حق و حقوقشون میرسن همه هم شاد و خوشحالن . منتهی توی کشور جهان سومی و عقب مونده و بی فرهنگ ما علاوه بر همه چیزهایی که فکر می کنیم داریم ولی نه تنها نداریم که هیچ بویی هم ازش نبردیم ، باید نداشتن قانون رو هم اضافه کنیم .

وقتی قانون عادلانه مشخص نمیشه چه انتظاری میشه داشت ؟ وقتی اون جراح با کلی استرس جون مریض را توی دستهاش میگیره ، در هر ساعت از شبانه روز باید آماده باشه، و در نهایت 50 هزار تومان ناقابل بهش میدن ، تازه بعد از چند ماه تاخیر ... بعدش باید همون پول را بده به آرایشگرش که موهاشو کوتاه کنه !
البته آراستگی ، خوردن ، مسافرت ، زیبایی ، بوی خوش ... باور کن از سلامت مهمتره !

مشکل از نبود بیمه درست و حسابیه .
مشکل اینه که تا جنس مادی به دست نیاریم ، به نظرمون پول دادن براش یعنی پولو دور ریختن .

amir یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 09:40 ب.ظ

سلام
دقیقا درست میفرمایین
کلا کاری کردن درس خوندن سخت شده!!!
سخت و کم فایده!!!!
یعنی فرفره درست کنه ادم بفروشه بهتره درآمدش!!!
علی الخصوص دکترها با این توضیحات که میفرمایین و چیزهایی که کمابیش شنیدم و میدونم!!!!
خلاصه دل بزرگی میخواد که این شرایط باشه و احساس مسئولیت هم باشه!!!
بابت این دل بزرگ تبریک!!!!
براتون ارزوی موفقت دارم

سلام
با فرفره به شدت موافقم ! تازه به این فکر میکنم که توی مطب یک بساط فالگیری راه بیندازم . والا بیشتر در میارم . تازه مردم هم فکر نمیکنند پول زور دادند !!!!
اگر کسی عاشق این رشته نباشه دوام نمیاره .
ممنونم . شما نبودید مدتها اما حالا که اومدید خیلی دلگرم کننده است حضورتون .

میثم یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:21 ب.ظ

با حرف کنایه آمیزت موافق نیستم . البته که من پزشک نیستم ولی ساده انگار هم نیستم که باور کنم یه جراح 50 تومن میگیره اگرچه بدیهیه که جراحی های متفاوت ، ریسک و استرس و دستمزد متفاوتی هم داره . باور کن اون پولی که در مراجعه به پزشک داده میشه برای خود من حکم پول زور رو داره . چرا؟! چونکه من بیمه ام . اصلا بین بیمار و پزشک نباید پولی رد و بدل بشه مگه بقالیه ؟؟ این بیمه است که باید کارش رو درست انجام بده که متاسفانه مترسک سر جالیزه . وگرنه اگه شخصی که بیمه است یعنی هزینه درمانش رو قبلا پرداخت کرده و بیمه باید قانونی و منصفانه حق و حقوق پزشک رو بده دیگه این همه دعوا مرافعه نخواهد بود . بعد قیاسی که میکنی بین یه پزشک و یه معلم پیانو اشتباهه . من خودم چند وقت پیش یه مطلب خوندم که توی کشوری مثل آمریکا درآمد یه وکیل بانکی سالانه 150هزار دلاره و یه جراح قلب 110 هزار دلار . و اینجور نیست که چون اون بیشتر درس خونده و بیشتر استرس و کشیک داشته پس باید درآمدش از همه بالاتر باشه .

من دروغی ندارم که بگم . یک جراح طرحی که در بیمارستان دولتی کار میکنه ، به ازای هر عمل آپاندیسیت 50 هزار تومان بهش میدن . از بیماران نمیدونم چقدر گرفته میشه .
حداقل حقوق پزشک در آمریکا 120 هزار دلار در سال هست . یعنی یک family medicine که معادل پزشک عمومی ماست این مقدار درآمد داره . شما میدونید که ویزیتهای آزاد پزشک متخصص در آمریکا 300 دلار هست ؟ درحالیکه درآمد یک مهندس معمولی بین 3000 تا 5000 دلار در ماهه ! البته با 3000 دلار به راحتی زندگی میکنند ها ! خود امریکاییها میگن اگر بیمه نباشی مردن ارزانتر از دکتر رفتن هست . بیمه هاشون کارآمده . اگه بیمه های وطنی پول شما را پرداخت نمیکنند و تازه پول پزشکان را هم تا بتونه ازش میزنند تقصیر پزشک نیست .
منکر این نیستم که درآمد وکیلها بیشتره . حقشون هم هست . چون اونقدر قانون و تبصره و زرنگی باید بلد باشند که ... ! اما یک چیز را فراموش نکنید ... سختی که پزشک کشیده یکی از دلایله . مهمتر از اون اینه که سلامتی و زندگی مردم در دست پزشکه . کاری نیست که از هرکسی بربیاد

sara دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 02:31 ب.ظ

برام جالبه بعضی اطلاعات
تا جایی که من زندگی کردم سال ها و درس خوندم درامد در شیکاگو امریکا برای پزشک عمومی 150 هزار دلار در سال و برای مقطع تخصص از 200 هزار دلار به بالا هست
من از نزدیک دیدم ولی برام جالبه که اینجا تو این مملکت اطلاعات غلط از سایر جاها اینجوری میاد و رد و بدل میشه

ممنونم سارا جان .
متاسفانه اطلاعاتی که به خورد مردم ما میدهند این است که ایران بهشت است و همه جاهای دیگر جهنم .
کاش صدای ما به گوش مردم میرسید

مهتاب دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 05:06 ب.ظ

رکسانا جان منم با همین شرایط شما طرح رفتم ...پا به پای مریضهایم انفولانزای تیپ A گرفتم ...و مسوولین هنوز واکسنی نداشتند .....چند ماه بعد واکسن رسید برای پزشکان!!!
روزی 120 مریض برای ماهی 900000هزار تومان ....که البته ماهی 700 به من میدادن....در اخر هم کل حقوق سه ماه را ندادن....هرچی اعتراض کردم صدایم به جایی نرسید...برای من فقط خاطره شب نخوابی و ابتلا به انواع بیماریهای واگیر رسید و مردمی که معتقد بودند من ماهی 1/5 میلیون میگیرم پس حق دارند حتی برای سرماخوردگی ساعت 3نیمه شب به اسم بیمار اورژانسی مراجعه کنند.....و شبکه بهداشتی که از من دزدی میکرد و مردم را بر من میشوراند.....دقیقا حکاین الان دولت و صدا و سیما شده که از هرجا نمیتونند جواب بیمه و درمان مریض را بدهند مقصر را پزشک جلوه میدهند ...و مردمی که بی اطلاع فقط پیروی میکنند

این درد مشترک پزشکان هست . در نظر مردم پزشک پایش را روی پایش می اندازد و فقط پول میگیرد .
به قول یکی از بیمارانم که خانم مسنی بود : این دکترها در خدمت منند .
همدردیم مهتاب عزیز .

شیرین دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:24 ب.ظ

من یک پزشک هستم و به شغلی که دارم افتخار میکنم .من و خیلی از همکارانم اگر دنبال پول بدست اوردن بودیم شغلهایی کاذب مانند واسطه گری انتخاب میکردیم که هم درامد خوبی دارد و هم نیازی به این همه زحمت و مشقت ندارد.
متاسفانه به دلیل بی کفایتی عده ای در کشور داری و اختلاس های فراوان در گوشه و کنار کشور, مردم با مشکلات تورمی فراوان روبرو هستند و حالا انها سعی در فرا فکنی دارند و میخواهند به مردم بگویند ای مردم اگر میبینید شما این قدر مشکل دارید تقصیر پزشک است!!!

ممنونم شیرین جان .
به این میگویند تشخیص نت !

متخصص تنها سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:23 ق.ظ

من همسرم ارتوپده و جند ماهیه که در حال گذراندن طرح در یک شهر کوچیکه. این مدت ما چیزایی دیدیم که !!! جالبه که میگن بیماران تصادفی رایگانند ولی وسایل مورد استفاده در اتاق عمل ایرانی و از آشغالترین جنسهاست بطوریکه پیچ داخل پلاک فرو نمیره و کلی افتضاح بازی دیگر . نکته اینجاست که کارخانه سازنده ی این وسایل زیر نظر س... است و پول هنگفتی از دولت تو جیب این نهاد میره. از طرفی فروشندگان وسایل پزشکی یه وسیله ی ارتوپدی را به قیمت حداقل 3 برابر میفروشند ولی متخصص بدبخت بابت هر جراحی زانو با تموم استرسهاش 50 هزار تومن (70% 10 کا) میگیره . تازه هنوز بعد چند ماه ما یه قرون پول کارانه دریافت نکردیم.
آدم درد دلشو به کی بگه؟؟؟ بعد هرکی به ما میرسه میگه شماها دو تا متخصص چه پولی درمیارید؟؟ در حالی که ما بعد 35 سال هنوز خونه ای برای خودمون نداریم.

یاد بیت پروین اعتصامی افتادم: مارا به رخت شبانی فریفتند این گرگ سالهاست که با گله آشناست.

دیدگاه مردم ما کمونیستیه .
اینکه مقایسه میکنند درآمدها را و بعد میگویند چرا پول فلانی بیشتره ، آن هم نه کسی که اختلاس میکند ، نه کسی که پول نفت را بالا میکشد ، نه آنکه بی هیچ خدمتی پول مردم را در کانادا و سویس و جاهای مشابه ... بلکه کسی که عمر و زندگیش را گذاشته برای جان خودشان .
همین است که درجا میزنیم ! به شرایط خود قانعند . نمیگویند چرا پول ما کم است . فقط حاضر نیستند ببینند که افرادی ، که حقشان هم هست ، درآمد بیشتری داشته باشند ...
چند ماه پیش آقایی را دیدیم که نظامی و دیپلمه بود ، 30 ساله . میگفت 200 میلیون سرمایه دارم . کلی خندیدیم ! ما 4 5 نفر پزشکان مملکت بودیم که پولهایمان روی هم 100 میلیون نمیشد ! بعد میگویند این پزشکان چه درآمدهایی دارند ....

irman سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:58 ق.ظ

Daghighan sharhe hale man va kheilihaye dige bud...
Omidvaram ye jayi chapesh konand

امیدوارم از مسوولین و مردم کسانی پیدا شوند که بخوانندش ...

ناراضی چهارشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:12 ق.ظ

نوشته سایت الف کاملا منطقی و درست بود
یکی از بستگان ما که در امریکا متخصص زنانه میگفت درامد خیلی از پزشکان متخصص ایرانی از پزشکان امریکایی بیشتره. میگفت توی امریکا یه متخصص زنان سالی 200 هزار دلار درامد داره و یک معلم با مدرک فوق لیسانس حدودا سالی 70 هزار دلار درامدش هست و یک مهندس معمولی 100 هزار دلار در سال
همین دوستمون میگفت 7 یا 8 تن از همکاران زنانیش که توی تهران طبابت میکنن و ایشون با اونها در ارتباطه هیچکدام در سال درامدی کمتر از 600 میلیون ندارن.!!!
این در حالیه که یک معلم فوق لیسانس در سال کمتر از 20 میلیون درامد داره !!! و یک مهندس معمولی هم کمتر از سالی 20 تومن.
یعنی یک متخصص زنان در ایران از یک متخصص زنان در امریکا درامدش بیشتره در حالی که درامد سرانه یک امریکایی بیش از 50 هزار دلار در ساله و درامد سرانه یک ایرانی 7 هزار دلار در سال
هچنین در امریکا متخصص زنان کمتر از 3 برابر معلم فوق لیسانس درامد داره و حدود 2 برابر مهندس معمولی ولی در تهران متخصص زنان 30 برابر!!!!! معلم و مهندس درامد داره!!!
خواهر من برای عمل سزارین به چند تا دکتر توی تهران مراجعه کرد کمترین دستمزدشون 1 میلیون تومن بود!!!
این ناعدالتیست و باید اصلاح بشه

دوست من ،
متخصص زنان درآمدش بالاست . میدونید چرا ؟ چون در آمریکا سزارین فقط در شرایط اجباری انجام میشه . تقریبا 90% زایمانها طبیعی هستند . اما در ایران ، همه به دلیل چشم و همچشمی تقاضای سزارین دارند . و هزینه سزارین الکتیو بالا هست . اگر خواهر شما جزو کسانی بود که سزارین برایشان لازم بود ، با هزینه کمتر در یک بیمارستان دولتی هم عمل جراحی صورت میگرفت .
من نقبول دارم که بعضی پزشکان درآمد بالایی دارند . اما میدونم که همون متخصص زنانی که مثال میزنید استرس و حساسیت کارش بسیار بالاست
یکیاز مشاغلی که متناسب با تورم درآمد دولتی اش افزایش نداشته پزشکی هست .

ناراضی چهارشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 04:30 ب.ظ

خانم رکسانا گرامی
1)اول این را بگم که بحث من در مورده اکثریت پزشکهای متخصصه نه پزشکان عمومی
2)مگه توی امریکا و اروپا هم کار پزشک پر استرس نیست؟ مگر توی امریکا و اروپا هم مسیر تخصص طولانی نیست؟ این 2 عامل باعث شده در اونجا یک متخصص 2 تا 3 برابر مثلا یک مهندس درامد داشته باشه! ولی در ایران متاسفانه این فاصله درامدی 30 برابره!!! در ضمن بسیاری از رشته های فنی هم بسیار پراسترس هستند و مسیر طولانی دارند.
خود من رتبم در کنکور 260 شد و مکانیک دانشگاه امیر کبیر قبول شدم تا دکترا هم ادامه دادم یعنی بیش از 9 سال درس خوندم و متاسفانه فقط ماهی 2 تومن درامد دارم ولی یکی از دوستام که سال اخر تغییر رشته داد و رشتش رو تجربی کرد و الان متخصص قلبه و داره طرحش رو میگذرونه خودش میگفت ماهی 30 تومن درامد داره!! وتازه ناراضی هم هست!! و میگه خیلی از همکاراش بیشتر درمیارن!
دکتر جان قبول کنید این فاصله های درامدی عادلانه نیست!هیچ کشوری در دنیا متخصصهاش با مردم دیگه این فاصله درامدی را ندارن!
هر جا از حرفم غیرمنطقی هست بگین

دوست عزیز ناراضی
1) بحث شما بیشتر راجع به اقلیتی از پزشکان متخصص هست . چون پزشکانی که درآمدهای آنچنانی داشته باشند یا اسم و رسم آنچنانی دارند و یا زیرمیزی میگیرند . که قبلا هم گفتم در همان آمریکا و اروپا درآمد پزشکهای خیلی خیلی مطرح ، قابل مقایسه با پزشکان متوسط نیست . قبلا در پاسخ به میثم گفتم ، ویزیت آزاد یک پزشک متخصص معمولی در آمریکا 300 دلار هست . در حالیکه مراجعه به پزشکان برتر بالای 1000 دلار خرج دارد .
2.همه جای دنیا کار پزشک پراسترس هست . مسیر تخصص اونها البته به اندازه ما طولانی نیست . اونها طرح عمومی ندارند . دوره اینترنی عمومی هم ندارند . البته 2 سال بیولوژی دارند .
درسته که کار بعضی فنی ها هم پر استرس هست اما در لحظه نباید برای نجات جان آدمی تصمیم بگیرند . که ما هر لحظه درگیرش هستیم .
پزشکان متخصص زیادی هم هستند که از درآمدشان ناراضیند . متخصصین زیادی میشناسم که در ماه 3 تا 5 میلیون درآمد دارند . اما چرا به جای اینکه بگوییم درآمد پزشکان زیاد است نگوییم درآمد بقیه اقشار جامعه کم است ؟ دو لینک میگذارم برای مقایسه قیمت گوشت .
در آمریکا قیمت انواع گوشت هر کیلو حدودا بین 7 تا 10 دلار است . با حداقا حقوق یک آمریکایی ، یعنی 3000 دلار میشود 300 کیلو گوشت درجه یک خرید .
در ایران قیمت گوشت خوب حدود 35000 تومان است . برای خرید 300 کیلو از این گوشت باید 10500000 تومان پرداخت .
بیایید کمی واقع بین تر باشیم .


http://www.bls.gov/ro3/apmw.htm


http://www.yjc.ir/fa/news/4725445/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%DA%AF%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D9%85%D8%B2%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84

دلفین پنج‌شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 03:51 ب.ظ http://h-no-h.blogsky.com/

از این دست خطر ها هم دارید

http://khabaronline.ir/(X(1)S(c4w0quiniowomrow4zeimvah))/detail/339649/society/health

این هم یکی از مشکلات !

یلدا جمعه 2 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 11:56 ب.ظ http://www.del069.blogfa.com

سلام اسم من یلداس یه وبلاگ ذرست کردم برای عشقم محمد که 11اسفندتولدشه 111تاوبلاگ تبریک بگن میشه توهم بیای توجشنمون من کل وبلاگ هارومیگردم تاآدم های خاص تبریک بگن.میشه تبریک بگی همین الان تولدش 11 اسفنده من امسال نمیتوم بهش کادوی مادی بدم اما معنویشو که میتونم .اگه بیای تبریک بگی شادمیشم بایه متن زیبااااااااااااااااااااااااا امیدرارم خوشحالم کی یه خنده گوشه لب یه آدم امروزی یه معجزه ای خانم دکتر ساده باورکن

سلام عزیزم . تولد عشقت مبارک . متاسفانه دیر رسیدم

ربولی حسن کور دوشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 04:14 ب.ظ

سلام
ما که اینهارو میدونیم
اونها که باید بدونن نمیدونن

سلام
واقعا !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد