ایراندخت

دختری از ایران زمینم ، در پی بهبود آدمی ...

ایراندخت

دختری از ایران زمینم ، در پی بهبود آدمی ...

کد 44

دیشب یکی رو کشتیم

ساعت ۱۱:۴۰ شب از بخش زنگ زدن که تخت ۱۵ تنفسش مشکل داره . مریض سکته مغزی (ICH ) کرده بود . انسداد مری هم داشت . از 14/10 خوابیده بود . میدونستم شرایطش اصلا خوب نیست . به بچه ها گفتم احتمالا کد داریم . رفتم بالا .  

مریض دیسترس شدید تنفسی داشت . تعداد تنفس 34 تا  . تب 39 درجه آگزیلاری . و GCS = 4 . فشارش هم که از 90/140 رسیده بود به فشار سیستولی 50  . سمع ریه هم که خشونت صدا داشت خفن !  هول کردم . زنگ زدم به رزیدنت داخلی سال 2 .  گفت کد اعلام کن . ما هم اعلام کد 44 کردیم  . ظرف 3 دقیقه همه اعضای کد ریختند توی بخش اعصاب      . خانم دکتر ( د ) هم بود . 

 بالای سر مریض که رفتند دیدند داره نفس میکشه . خانم دکتر گفتند این که کد نمیخواد .  

من هم گفتم دکتر ( م ) گفتند کد بزنیم .  

همه اعضای کد راه افتادند که برن . خانم دکتر فرمودند یه ABG از مریض بگیرید . من هم بلافاصله سوپروایزرو گرفتم که : من که نمیتونم نبض اینو بگیرم . شما زحمتشو بکشید . در نتیجه سوپر ماندگار شد .  

در گیر غرولندهای خانم دکتر بودیم که این مریض کد نمیخواسته و ...  که یه دفعه مریض آپنه کرد . سوپر بهم گفت بدو کد بزن . و من هم دویدم .  

به محض اینکه همه اومدند دیدیم تنفس مریض برگشته !!!!  

 این دفعه دکتر ( م ) هم اومد . خانم دکتر هنوز غر میزد که این 88 سالشه . کد نمیخواسته و غیر از من ، سوپر ، اینترن داخلی و دکتر ( م ) که حرص میخوردیم   ، همه خونسرد به مریض نگاه میکردند  . انگار منتظر بودند بمیره . من شروع کردم به آمبو دادن . دکتر ( م ) گوشی گذاشت و گفت مریض که قلب نداره . خانم دکتر همپنان مقاومت میکرد : این چطوری نبض داره ولی قلب نداره ؟!!! کم مونده بود دیگه از دستش سرمو اینجوری بزنم به دیوار  .  

اینترن داخلی اومد آمبو رو از من گرفت و من هم مشفول ماساژ قلبی شدم . بقیه هم تلاش مذبوحانه ما  رو نگاه میکردند   . بالاخره زحمت کشیدند با دستور  دکتر ( م ) به مریض 2 ویال آدرنالین و 2 ویال آتروپین زدند . پرستار کد هم یه دفعه دچار عذاب وجدان شد و چند باری به بیمار بدبخت شوک داد .  اما قاعدتا بعد از این همه خونسردی ما مریض قرار نبود برگرده . 

 

این وقایع واسه ما دیگه عادی شده . راحت مرگ بیمارهای بد حالو میبینیم . اما آیا این میتونه توجیهی برای بی تفاوتیهامون باشه ؟ 

 

لغتنامه :   

GCS : میزان هوشیاری 

کد 44 : رمزیه که وقتی مریضی داره به سمت مرگ میره اعلام میکنند . اعضاش هم شامل رزیدنت داخلی ، بیهوشی ، پرسنل اتاق عمل ، پرستار و.... هستند . _ به بیانی ناقوس مرگ ! 

ABG : گاز خون شریانی

نظرات 3 + ارسال نظر
روانپزشک نیمه دیوانه شنبه 21 دی‌ماه سال 1387 ساعت 07:31 ب.ظ http://midmaddr.blogfa.com

زیبا بود!!!

فریاد شنبه 21 دی‌ماه سال 1387 ساعت 07:34 ب.ظ http://www.deltangiha.blogsky.com

هنوز واژه هایی مثل no code برای من هضم نشده ...چطور به خودمون اجازه می دیم که حق زندگی رو از یه نفر دریغ کنیم..... متاسفم برای وجدانهایی که .....

مریم شنبه 21 دی‌ماه سال 1387 ساعت 10:43 ب.ظ

من که شوکه شده بودم . دیگه باهات نمیام بیمارستان .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد